عصری جدید در آگاهی افراد نسبت به داده‌ها

عصری جدید در آگاهی افراد نسبت به داده‌ها

عصری جدید در آگاهی افراد نسبت به داده‌ها

عصری جدید در آگاهی افراد نسبت به داده‌ها (یا آگاهی داده‌ای)
زمان مسئولیت پذیر شدن کسب و کارها

آگاهی داده ای
منبع تصویر : Wright Studio / Shutterstock

در حال حاضر بشر در ابتدای عصری جدید قرار دارد. امسال قانون GDPR به صورت گسترده‌تر پیاده سازی می‌شود. ماه پیش اولین جریمه سنگین علیه شرکت گوگل توسط قانونگذاران فرانسوی به دلیل عدم پیروی از این قانون اعمال شد. در نتیجه بحث در رابطه با محافظت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربران در تمام حوزه‌های کسب و کار و در جامعه بیشتر شده است.
اما امروزه به دلیل تعداد زیاد موارد نشت داده، مشتریان نسبت به گذشته در رابطه با حجم داده‌هایی که تولید می‌کنند و این که چرا باید از این داده‌ها محافظت کنند، آگاه‌تر شده اند.
در حال حاضر GDPR در قوانین اتحادیه اروپا پیاده سازی شده و هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد – سازمان‌هایی که از این قانون پیروی نکنند، جریمه خواهند شد. ما در حال ورود به عصر جدیدی از آگاهی داده‌ای هستیم.

نیاز قوانین به همکاری همه گروه ها

نیاز قوانین به همکاری همه گروه‌ها
وقتی در آوریل 2018 از کمپانی‌های انگلیسی نظرسنجی شد، 56 درصد از آنها اعلام کردند که عدم پیروی از قانون GDPR باعث آسیب رسیدن به شهرت این کمپانی‌ها می‌شود. در آن زمان 47 درصد این کمپانی‌ها در رابطه با آسیب رسیدن به درآمدشان نگران بودند و 41 درصد بر این باور بودند که کاهش ارزش سهام کمپانی آنها به دلیل جریمه‌های مالی می‌تواند به بقای کمپانی آسیب بزند. به نظر می‌رسد که پیاده سازی قوانین GDPR بیشتر متوجه تصمیم گیرندگان بخش IT و مدیران عالی شرکت‌ها باشد.
همان طور که پیش بینی می‌شد، تعداد اخطارهای مربوط به نشت داده بشدت افزایش یافته است. دفتر کمیساریای اطلاعات (Information Commissioner’s Office یا به اختصار ICO) گزارش داده 367 مورد اخطار نشت داده در آوریل 2018 شناسایی شده است. اما تعداد این اخطارها بین جولای و سپتامبر حدود 4056 مورد بوده است که افزایش بسیار زیادی محسوب می‌شود. این موضوع، جدا از نشان دادن نقایص موجود در سیستم، نشان دهنده دنبال کردن یک رویکرد احتیاطی جدید است که احتمال انتشار داده‌های افشا شده در اینترنت را کمتر می‌کند – و به این معناست که قوانین اعمال شده تاثیرگذار بوده اند.
کسب و کارها در حال تلاش و کوشش برای محافظت از حریم خصوصی داده‌ها هستند. اما در مقابل مشتریان با پیام‌های پاپ آپ مزاحم و آزاردهنده‌ای روبرو می‌شوند که به آنها در رابطه با این موضوع هشدار می‌دهند.

هدف GDPR، فراهم آوردن محیطی بهتر برای همه
این موضوع باعث می‌شود آسیب‌هایی که در اثر عدم پیروی از قوانین به شهرت و اعتبار مشاغل وارد می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا کند. توجه شرکت‌های تکنولوژیکی بزرگ به این موضوع جلب شده است و امریکا هم سعی به تصویب قانونی مشابه دارد. پیروی از قوانین GDPR می‌تواند مزیت رقابتی کمپانی‌ها را بیشتر کند – کمپانی‌هایی که می‌خواهند در این دنیای مبتنی بر داده به بقای خودشان ادامه داده و رشد و پیشرفت کنند، باید محافظت از حریم خصوصی مشتریانشان را در اولویت قرار دهند.
در تحقیقی که شش ماه پیش انجام شد مشخص شد که از هر چهار کسب و کار در انگلیس، سه مورد از آنها باور دارند که GDPR منجر به بهبود قابلیت‌های رقابتی آنها می‌شود. با توجه به افزایش آگاهی و توجه مشتریان نسبت به داده‌ها، اشتباهات آنها در این زمینه کمتر می‌شود. اکنون با شفافیت بیشتری در رابطه با نشت داده‌ها اطلاع رسانی می‌شود و مشتریان نسبت به حقوق خودشان در رابطه با داده‌هایشان و حریم خصوصی این داده‌ها آگاه‌تر شده اند.
حالا توجه به این نکته و محافظت بیشتر از داده‌های کاربران – چه این داده‌ها در ابر باشند و چه در سیستم‌های داخلی – یکی از مهم‌ترین وظایف کمپانی‌ها محسوب می‌شود.

آگاهی داده ای
منبع تصویر: TheDigitalArtist / Pixabay

پیروی گوگل از GDPR
پس از اجرایی شدن این قانون در ماه می سال 2018، گوگل تبدیل به اولین شرکتی شد که جریمه‌ای سنگین علیه آن وضع شد. پس از اینکه قانونگذاران فرانسوی، گوگل را به دلیل عدم دریافت رضایت از کاربران جهت پردازش داده‌های آنها به منظور شخصی سازی تبلیغات، متهم شناخت؛ حالا نگاه شرکت‌های تکنولوژیکی بزرگ به اقدامات گوگل برای همراهی با این قانون است. این، یکی از اولین چالش‌های قانونگذاران اتحادیه اروپا بود که موفقیت در آن می‌تواند باعث شود تولید کنندگان محتوا، ناشران محتوا و کمپانی‌های تکنولوژیکی هم به تبعیت از گوگل به پیروی از این قانون بپردازند.
آنچه باعث جالب‌تر شدن مورد گوگل می‌شود این است که این موضوع به مشخص شدن ماهیت “ارتباطات شفاف” و “انتخاب با رضایت” کمک می‌کند. گوگل ادعا می‌کند که استانداردهای قانونی را رعایت کرده و اقدامات لازم جهت ایجاد بهترین تجربیات برای کاربران را انجام داده اما در نهایت کاربران با باکس‌های اطلاعاتی کلی و غیر شفاف روبرو می‌شدند. در نتیجه، مشخص شد که طبق این قانون، نباید در جلب رضایت کاربران جملات مبهم و دو پهلویی وجود داشته باشد.

تعیین خطرات تهدید کننده داده‌ها
در نهایت، دریافت رضایت به صورت شفاف کاملاً ضروری است هر چند که ممکن است این اقدام به هر نحوی موجب آزار و نارضایتی کاربران شود. چنین تعاملاتی با کاربران باید مثبت تلقی شود چون به منزله ایجاد رابطه‌ای بهتر بر اساس درک و اعتماد است. در عین حال اگر کاربران اطلاع نداشته باشند که داده‌هایشان چطور به اشتراک گذاشته می‌شود، نمی توان ادعا داشت که در زمینه حریم خصوصی شفاف سازی شده است.
دلیل این فشارها برای شفاف سازی عملکرد کمپانی‌ها و مشخص کردن اقداماتی که مجاز به انجام آن نیستند، مقابله با نشت داده‌های کاربران است. این، تازه شروع کار است و نمی توان گفت که در این نقطه، کار مورد نظر به صورت کامل انجام شده است. مشتریان، کسب و کارها و فعالین حوزه تکنولوژی باید همواره به این موضوع با دقت کامل نظارت داشته باشند و همیشه یک گام جلوتر از استانداردها و نیازهای قانونی باشند.

منبع : Techradar

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *